ذریه طیّبه

رب هب لی من لدنک ذریة طیبه

ذریه طیّبه

رب هب لی من لدنک ذریة طیبه

ذریه طیّبه

من حجاب را دوست دارم.

پناهیان در همایش سه ساله‌های حسینی؛
داستان حدیث کساء باید در خانه های ما تکرار شود. مادران باید آن را همانند داستانی شیرین و دلنشین برای کودکان بیان کنند. داستان پدر بزرگی مهربان با خانواده ای صمیمی و بسیار عاطفی. وقتی این قصه برای کودک از خرسالی توسط مادر تکرار و بیان می شود نمی توان تصور کرد که محبت و عشق اهل بیت چگونه و با چه عمقی در وجود این کودک ریشه می دواند و در روح و جان او نفوذ می کند.
سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، اولین همایش سراسری سه‌ساله‌های حسینی صبح امروز با حضور ده‌هزار کودک سه تا شش ساله و مادرانشان،‌ با مشارکت سازمان بسیج جامعه زنان تهران بزرگ، ‌سازمان بسیج مداحان و شهرداری در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.

این برنامه با قرائت قرآن توسط یک قاری کودک آغاز شد و دو دکلمه نیز توسط دو کودک دیگر اجرا شد. 

مداحان اهل بیت،‌ حاج عباس حیدرزاده و حاج حسین هوشیار نیز در این همایش نوحه سرایی و سینه زنی داشتند و حجت الاسلام والمسین علیرضا پناهیان نیز تنها سخنران این برنامه بود که حتی کودکان نیز از سخنرانی وی استقبال کردند.

در ادامه هم سخنان حجت الاسلام والمسین حاج علیرضا پناهیان تقدیم می گردد:

حجت الاسلام والمسین حاج علیرضا پناهیان در این همایش بزرگ با اشاره به آثار و برکات شرکت در مجالس و محافل عزاداری برای حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام گفت: یکی از آثار و برکات مهم شرکت در محافل حسینی افزایش محبت خانوادگی و روابط عاطفی است.

وی تصریح کرد: البته محبت های خانوادگی و وابستگی های عاطفی امروز در جامعه ما در مقایسه با سایر جوامع بسیار بیشتر است به عنوان مثال همین موضوع فرزند دار شدن و یا تکریم و احترام فرزند دختر در خانواده که بعنوان یک فرهنگ همچنان در جامعه ما جاری و ساری است در حالی که امروز در غرب فرزند دار شدن هیچ جایگاهی نداشته و زنان حتی حاضر به مادر شدن و پذیرفتن مسئولیت مادری نیز نیستند.

نخستین شاخصه محب اهل بیت چیست؟

حاج علیرضا پناهیان خاطر نشان کرد: اما همین فرهنگ جاری و ساری در جامعه نیز نیازمند تقویت و بارور شدن است. شما هنگامی که در مجالس و محافل امام حسین علیه السلام حاضر می شوید هنگامی که روضه وداع حضرت با اعضای خانواده و اهل بیت امام را می شنوید مسلما پس از بازگشت می بایست میزان محبت و عواطف شما نسبت به دیگران تغییر کرده و بیشتر شده باشد. بارها در میان قشر هیئتی، مسئولان هیئات مذهبی و روحانیون هیئات این مطلب را متذکر شده ام که اولین و نخستین شاخصه و مشخصه یک محب اهل بیت آن است که روابط عاطفی قوی و رفتاری خوب با خانواده داشته باشد. به عبارت دیگر اگر عضوی از اعضای یک خانواده اهل هیئت و مجالس و محافل حسینی باشد، دیگران باید نتایج این حضور را به عینه مشاهده کنند یعنی شاهد تغییر رفتار او، تفاوت رفتار و برخورد او با سایرین باشند.

خطیب سرشناس مذهبی افزود: ما باید سطح مهربانی ها و محبتها در خانواده را به بیش از آنچه که امروز وجود دارد افزایش دهیم چرا که دیگران از ما به عنوان محبان اهل بیت علیهم السلام انتظار دارند که رفتارها، برخوردها و سلوک ما متفاوت از دیگران باشد. نوع رفتار و کردار یک فرد هیئتی باید با افراد غیر هیئتی متمایز باشد.

وجود روابط عاطفی خانوادگی حتی درمراثی و اشعار

حاج علیرضا پناهیان خاطرنشان کرد: در گذشته در آداب و فرهنگ این مرز و بوم مرسوم بود که در میان روضه ها و ذکر مصائب نیز سخن از ارتباطات و عواطف میان اعضای خانواده به میان می آمد و شناسه ای از محبت های خانوادگی حتی در اشعار و مراثی به چشم می خورد به عنوان مثال در ذکر مصائب حضرت عباس علیه السلام همواره این بند قرائت می شد که داغ برادر را، برادر مرده می داند و ..!

وی 

با مهم ارزیابی کردن روابط همسران در خانواده گفت: امروز در میان روضه ها و مرثیه های ما در محافل و مجالس سیدالشهدا علیه السلام کمتر به شخصیت حضرت رباب توجه می شود در حالی که همگان می دانند و در آموزه های دینی ما نیز تاکید شده است که غم از دست دادن یک مرد بیش از همه برای همسر وی سنگین است امروز اگر روضه های حضرت رباب رونق پیدا کرده و در ذکر و زبان ما باشد باعث افزایش روابط عاطفی میان همسران در جامعه خواهد شد. همچنین نوع روابط پدران با دختران در روضه های امام و حضرت سکینه یا رقیه سلام الله علیهم. بنابراین یکی از نتایج و آثار بسیار مهم و حائز اهمیت در روضه ها، که می بایست بیشتر به آن توجه کرد وجود ارتباطات خانوادگی است.

حاج علیرضا پناهیان یادآور شد: ما معمولا هنگام عرض ارادت به اهل بیت و ائمه معصومین واژه «السلام علیک یا اهل بیت النبوت» را بکار می بریم یعنی در اظهار ارادتهای ما نیز ارتباطات خانوادگی اهل بیت مورد توجه است.

حدیث کساء را برای کودکان خردسال تعریف کنید

این کارشناس دینی در رابطه با راهکارهای عملی در این زمینه تاکید کرد: داستان حدیث کساء باید در خانه های ما تکرار شود. مادران باید آن را همانند داستانی شیرین و دلنشین برای کودکان بیان کنند. داستان پدر بزرگی مهربان با خانواده ای صمیمی و بسیار عاطفی. وقتی این قصه برای کودک از خرسالی توسط مادر تکرار و بیان می شود نمی توان تصور کرد که محبت و عشق اهل بیت چگونه و با چه عمقی در وجود این کودک ریشه می دواند و در روح و جان او نفوذ می کند.

وی در ادامه با اشاره به ماجرای مباهله و بیان آن در قرآن تصریح کرد: این ماجرا نمونه بارزی از این واقعیت است که پیامبر اسلام از همان آغاز دعوت با خانواده خود وارد میدان شد و اهل بیت خود را نیز به یدان مبارزه آورد و این شیوه ای بود که سبط بزرگوارش حضرت حسین علیه السلام نیز بر طبق آن عمل کرد و درکربلا آخرین بازماندگان از خاندان نبوت را همراه خود به میدان آورد. این سری از اسرار الهی بود که ابا عبداللع الحسین علیه السلام کودکان و دختران خردسال خود را همراه ببرد! آیا برای چنین تاثیرگذاری عمیقی در طول تاریخ و برای بیدار کردن مردمان شام در آن روزگار که با عداوت علی بن ابیطالب شکل گرفته بود، راه دیگری نیز وجود داشت؟ 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی