ذریه طیّبه

رب هب لی من لدنک ذریة طیبه

ذریه طیّبه

رب هب لی من لدنک ذریة طیبه

ذریه طیّبه

من حجاب را دوست دارم.

ماندالا چه؟

ماندالا در زبان سانسکریت به معنی دایره است . اما این واژه فقط یک دایره ساده نیست . بسیاری از ما روزانه با انواع طرح های ماندالا برخورد می کنیم اما چون شناختی نسبت به این موضوع نداریم خیلی ساده از کنار آن می گذریم . به عنوان مثال تصاویر گلها و حلزون که در زیر مشاهده می کنید نمونه های ساده و زیبایی از این طرح های ماندالا است .

      www.bandarstudents.blogfa.com   www.bandarstudents.blogfa.com   www.bandarstudents.blogfa.com

ماندالا به طرح های دایره ای شکلی اطلاق می شود که دارای یک مرکز واحد است و دیگر اجزای طرح به صورت منظم بر حول آن مرکز چیده می شوند .

نمونه های دیگری از طرح های ماندالا هم وجود دارند مانند طرح هایی که روی دیوارهای قدیمی و سقف های سنتی دیده می شود . حتی کاشیکاریهای گنبدها هم نوعی طرح برگرفته از همین طرح های ماندالا است . در دید کلی تر جهان هستی و چینش سیارات و ستارگان به دور نقطه ی ثابت خورشید هم نوعی طرح ماندالای خدایی است .


بقیه در ادامه مطلب

 

ماندالا و تاثیر آن در تقویت حافظه ی تصویری کودکان

www.bandarstudents.blogfa.com


اگر از شما خواسته شود که برای مدت محدودی مثلا سه ثانیه به تصویر بالا نگاه کنید و  آن را به خاطر بسپارید شما سعی میکنید که ترتیب رنگ ها را به خاطر بسپارید تا تصویر درستی از این تصویر در حافظه ی خود داشته باشید . حال اگر تصویر پیچیده تری در اختیار شما قرار گیرد شما باید به یادسپاری یا حافظه ی تصویری را بیشتر در خود تقویت کنید تا بتوانید به درک درستی از تصویر دست یابید .

برای کار با کودکان هم همین حالت وجود دارد . شما تصویری ساده از یک طرح ماندالای رنگ امیزی شده را در مقابل دید کودک به مدت محدودی قرار دهید و از او بخواهید که ترتیب رنگ ها را به یاد بسپارد .

www.bandarstudents.blogfa.com

 سپس یک طرح خالی از رنگ از همان تصویر را به کودک بدهید و از او بخواهید که با توجه به آن چه که در ذهن خود دارد تصویر را رنگ آمیزی کند . در این بین ممکن است کودکی که حافظه ی تصویری قوی دارد تصویر را به درستی رنگ بزند و کودک دیگر در تشخیص رنگ ها دچار اشکال باشد . در هر دو صورت کودک را مورد تشویق خویش قرار دهید اولی بخاطر تصور درستی که از تصویر و محل رنگ ها داشته است و دومی به خاطر تلاشی که در رنگ آمیزی داشته است .


www.bandarstudents.blogfa.com


می توان کار را از تصاویر خیلی ساده شروع کرد و مرحله به مرحله این حافظه ی دیداری که در پایه های ابتدایی مخصوصا اول و دوم ابتدایی نقش عمده دارد را در کودک تقویت کرد . کودکان در پایه اول ابتدایی باید بین تصاویری که در کتاب درج شده و شکل نوشتاری کلمه ارتباط برقرار کنند و این برقراری ارتباط در صورتی با موفقیت همراه است که کودک حافظه ی تصویری قوی داشته باشد . در پایه دوم ابتدایی همین حافظه ی تصویری در روخوانی و روان خوانی نقش ویژه دارد .

در هنگام نشان دادن تصویر رنگ امیزی شده ی ماندالا به این نکته توجه داشته باشید که تصویر را برای مدت خیلی محدود در مقابل دید کودک قرار دهید تا کودک با استفاده از نیمکره راست مغز خود به درکی از تصویر برسد ، حال این که اگر تصویر را برای مدت زیادتری در مقابل دیدش قرار دهید کودک به استفاده از نیم کره چپ مغز خود به تحلیل می پردازد که این عمل نمی تواند در تقویت حافظه دیداری کودک تاثیری داشته باشد .


www.bandarstudents.blogfa.com


ابتدا کار را با سه یا چهار رنگ شروع کنید و پس از آرامش دادن به کودک و ایجاد رغبت و انگیزه در او تصویر رنگ امیزی شده ی ماندالا را روی یک سطح یکرنگ مثل دیوار قرار دهید و از کودک بخواهید که با نگاه کردن به مرکز طرح ترتیب قرار گرفتن رنگ ها را به خاطر بسپارد . سپس طرح را برداشته و از کودک بخواهید با یادسپاری ان چه که دیده است شروع به رنگ آمیزی طرح نماید .


www.bandarstudents.blogfa.com

در زیر نمونه هایی از این طرح های ماندالا آمده است . چنانچه تمایل دارید که این فعالیت را با فرزندتان به صورت مداوم انجام دهید نمونه هایی از آن ها را دانلود کنید . در بین تصاویر ، تصاویر ساده برای کودکان سه و چهارساله هم در نظر گرفته شده است . بخاطر حجم بالای تصاویر آن ها را در چند فایل جداگانه برای دانلود قرار داده ام . تصاویر در قالب یک فایل زیپ می باشد و دوستان برای دیدن تصاویر باید نرم افزار WINRAR را روی سیستم خود داشته باشند .

دانلود پوشه 1

دانلود پوشه 2

دانلود پوشه 3

دانلود پوشه 4


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی