ذریه طیّبه

رب هب لی من لدنک ذریة طیبه

ذریه طیّبه

رب هب لی من لدنک ذریة طیبه

ذریه طیّبه

من حجاب را دوست دارم.

دستور اول :

باید بسیار مراقب بود که در اَوان انتقال کودک به مرحله خردسالی، اخلاق و رفتار وی پسندیده و معتدل گردد. برای این منظور نباید کاری کرد که کودک به خشم زیاد، ترس زیاد، اندوه و شب بیداری زیاد برخورد کند و یا دچار شود . هرچه را طفل آرزو کرد باید زود برآورده شود و از هر چیزنفرت داشت از وی دور گردد . در این دستور دو نفع وجود دارد : یکی نفع نفسانی است زیرا بچه از همان طفولیت به اخلاق و رفتار نیکو خوی می گیرد و نیکی در او سرشتی می شود و از او جدا نمی گردد . دیگر آن که برای بهبود تنش مطلوب است، زیرا همان طور که از سوء مزاج، بدخلقی وبدرفتاری سر می زند، ازعادت به بدخوئی نیزسوء مزاج پیدا می شود . مثلا خشم، مزاج را بیشتر از حالت اعتدال گرم می کند، اندوه خشک مزاجی ببار می آرد، پژمردگی و کم ارا دگی نیروی روانی را سستی می بخشد و مزاج را به سوی بلغمی بودن گرایش می دهد . پس معلوم می شود که در خوش خلقی بهبودی تن و روان نیز هست.

دستور دوم :

وقتی کودک از خواب بیدار شد، بهتر آن است که استحمام شود و بعد به مدت یک ساعت با اسباب بازیهایش و ی ا به منظوربازی کردن تنها گذاشته شود، سپس کمی غذا بخورد و از آن به بعدزیادتر از پیش به بازی بپردازد، باز استحمامکند و غذا بخورد و تاحد ممکن نگذارند در وقت غذا خوردن آب بنوشد، زیرا آب غذای خام را قبل از هضم شدن به درون می راند.

دستور سوم:

وقتی کودک به شش سالگی رسید، باید او را به معلم و شخص ادب آموزسپردوبه تدریج به کسب تحصیلش واداشت . نباید او را بزور وادار کرد که یک دفعه کتاب را بگیرد و از خود دور نسازد . از شش سالگی به بعد شستشو کاهش می یابد و طفل قبل از غذا خوردن بیشتر بازی می کند.

دستور چهارم :

 خردسالان باید از نبیذ)نوشابه انگور و خرما ( بپرهیزند، بویژه خردسالانی که گرم و ترمزاجند زیرا زیانی که از نبیذ پیدا می شود پیدایش زرداب درنوشنده آن است، که زود به تن آن ها سرایت می کند . نفع نبیذکه ریزش زرداب و یا تری بخشیدن به مفاصل است برای خردسالان مورد نیازنیست زیرازهره آن ها بحدی نمی رسد که احتیاج به دفع آن همراه ادرار موجود باشد و مفاصل آن ها کاری به تر گردانیدن ندارد . باید کاری کرد که آب گوارای پاک را همیشه آرزو کنند.

این بود دستور پرورش خردسالان تا زمان چهارده سالگی آن ها . در این مدت همو اره باید مراقب حال و مزاج آن ها بود که آیاتری یا خشکی در مزاج آن ها و یا سختی در جسم شان در افزایش یا در کاهش و یا در حال اعتدال است . باید در کاهش دادن ورزش به تدریج عمل کنند، حتی در ورزش سخت و دشوارهم که نمی خواهند دیگر انجام دهندباید ترک آن تدریجی باشد و رزش در بین سن خردسالی و نوجوانی باید به صورت معتدل  نه کم و نه زیاد  انجام گیرد. بعد از چهارده سالگی به برنامه رشد و نمو و بهداشت نیاز داریم.

پس بهتر است به آن توجه کنیم و قبل از هر چیز در زمینه ای سخن گوییم که اساس برنامه بهبودی تندرستان است و آن همانا ورزش است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی