ذریه طیّبه

رب هب لی من لدنک ذریة طیبه

ذریه طیّبه

رب هب لی من لدنک ذریة طیبه

ذریه طیّبه

من حجاب را دوست دارم.


اسلام و بازی کودکان

 

اسلام و بازی کودکان

تالیف: آیت الله احمد بهشتی

بازبینی و ویراست: سعید بهشتی

شمارگان: 3000 نسخه

قیمت: 69000 ریال

انتشارات: چاپ و نشر بین الملل

این کتاب به احتمال قوی اولین تحقیق است پیرامون بازی کودکان از دیدگاه اسلام و امید می­رود که برای جامعه اسلامی و انقلابی ما رهنمودی باشد در جهت توجهی بیشتر به بازی کودکان، هم در خانه و هم در کودکستان و هم در مدرسه و انگیزه­ای باشد برای نجات کودکان، از فضاهای تنگی که به نام خانه یا مدرسه آنها را همچون پرنده­ای در قفس محصور کرده و از جست و خیز و پرش و بازی و مسابقه باز می­دارد.

نویسنده در پیشگفتار سعی نموده است که بازی را به عنوان وسیله­ای موثر در خدمت رشد واقعی کودکان معرفی کند و خاطرنشان کرده که بازی یک فعالیت زائد و بیهوده نیست. اگر امری لغو و بیهوده بود قطعاً طرح آفرینش شور و شوق نسبت به آن را در نهاد طفل به ودیعت نمی­گذارد و اینهمه رهبران بزرگ اسلام در اهمیت آن داد سخن نمی­دادند.

در این کتاب راجع به تقاضایی که برادران یوسف از یعقوب (ع) کردند و گزارشی که درباره مسابقات خود به پدر دادند گفتگو کرده و نشان داده است که پسران یعقوب برای اینکه بر توطئه خود سرپوش بگذارند از مسئله بازی و مسابقه استفاده کردند.

این کتاب ابتدا در سال 1366 توسط اداره کلی تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش چاپ و منتشر شد. اکنون بعد از گذشت بیست و پنج سال به همت و کوشش دلسوزانه فرزند گرامی جناب حجه الاسلام و المسلمین دکتر سعید بهشتی و بازبینی و ویراست کتاب توسط ایشان بار دیگر به زیور طبع آراسته شده است.

در پیشگفتار این اثر به عناوین بازی­های سازنده و عناصر اصلی آن، انواع فعالیت­های کودکان، معیار بازی، رابطه بازی با زندگی، بازی و مفاهیم اخلاقی، بازی و شخصیت کودک، نظراتی پیرامون اهمیت بازی، نسبت بازی و جبر، و نگاهی به راه و رسم گذشتگان پرداخت شده است.

این کتاب شامل بیست بخش است. در بخش­های اول تا چهارم به ترتیب به عناوین، قرآن و مسئله بازی کودک، بررسی سیره پیشوایان دینی، توصیه­های اسلامی درباره کودکان و بازی مطلوب و بازی نامطلوب اشاره شده است.

در بخش چهارم به سرگرمی­های مومن و غیرمومن، دین خدایی و دین باطل و لهو و لعب در سراسر زندگی، تیپ­های سه گانه مردم، تفاوت زندگی دنیا و آخرت و تفاوت فرزندان مسلمین با فرزندان کفار پرداخت شده است.

برنامه ریزی لازم و پاسخ یک سوال نیز از محورهای بحث در بخش پنجم (نظارت و هدایت) به شمار می­رود.

در ادامه درونگرایی و برونگرایی و سیر آفاق و انفس در بخش ششم (وسایل بازی) مورد بحث و بررسی قرار می­گیرد. عناوین بخش­های هفتم تا بیستم این کتاب به ترتیب به شرح ذیل است.

بازی­های دسته جمعی، بازی­های رزمی، بازی­های پدرانه، بازی­های مادرانه و خانه داری و حضانت، بازی­های علمی، بازی­های نیرومندی و استقامت، بازی­های ایدئولوژیک و اخلاقی، بازی­های مدیریت، بازی­های معلمانه و سواد آموزی، بازی­های هنری، بازی­های هوش، بازی­های تاکتیک، بازی­های تکنیک و نقش تربیتی مادر از راه بازی دادن کودک.

در بخشی از این کتاب می­خوانیم:

«اکنون ما در دوره­ای هستیم که اسباب بازی­های متنوع و حتی گران و پرخرج برای بچه­ها به وسیله صنعتگران ماهر در کارخانه­ها ساخته شده است. به عیان می­بینیم که این اسباب بازی­ها بیش از لحظاتی بچه­ها را سرگرم نمی­کند و پس از آن بچه­ها خراب کردن و درهم شکستن را بر حفظ و نگهداری ترجیح می­دهند. مگر اینکه بزرگترها دخالت کنند و قلدرمآبانه وسایل بازی را از دسترس آنها دور نگاه دارند. اگر متخصصان اسباب بازی کودکان لطفی کنند و وسایل کم خرجی بسازند که کودکان بتوانند از آنها در صنعت و هنر استفاده کنند و به وسیله آنها وسایلی برای خود درست کنند خدمت بزرگی کرده­اند. زیرا هم به اقتصاد خانواده کمک شایانی می­کنند و هم به رشد و تکامل صنعتی و هنری کودکان خدمات شایان توجهی عرضه داشته­اند.»    

گفتنی است، کتاب اسلام و بازی کودکان نوشته آیت الله احمد بهشتی بازبینی و ویراست سعید بهشتی با شمارگان 3000 نسخه و قیمت 69000 ریال از سوی انتشارات چاپ و نشر بین الملل منتشر شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی