ذریه طیّبه

رب هب لی من لدنک ذریة طیبه

ذریه طیّبه

رب هب لی من لدنک ذریة طیبه

ذریه طیّبه

من حجاب را دوست دارم.

 این بازی که با تفسیر داده ها و طبقه بندی آن ها از جانب کودکان صورت میگیرد برای تقویت تفکر تحلیلی کودکان ۷ تا ۱۰ ساله در نظر گرفته شده است . در انجام این فعالیت کودک با جستجو کردن در اطراف منزل و دسته بندی کردن گروه خاصی از اشیا همراه با بحث در مورد یافته ها به تجزیه و تحلیل آن ها نیز می پردازد .

برای دبدن روش کار به ادامه مطلب برید.

روش کار :برای انجام این فعالیت با ایجاد انگیزه ای مناسب در فرزندتان و در دست داشتن قلم و کاغذ ، از فرزندتان بخواهید که فضای اطراف خانه را جستجو کند و ده وسیله را نام ببرد که با حرف خاصی ازحروف الفبا آغاز می شود . به عنوان مثل کار را با حرف " ب " آغاز کنید . از فرزندتان بخواهید که با در نظر گرفتن وقت مشخصی کار جستجو را آغاز کرده و ضمن نام بردن وسیله ی یافت شده با حرف " ب " با دست نیز به آن اشاره کنید . شما نیز نام وسایل را یادداشت می کنید . برای ایجاد سرعت عمل می توانید با تنظیم زمانی مشخص ، کودکتان را به انجام فعالیت تشویق نمایید . مثلا استفاده از تایمرهای اجاق گاز یا ساعت یا ... . این فعالیت را با حداقل ده حرف از حروف الفبا دنبال کنید . انجام دادن این بازی لحظات شادی را برای شما و فرزندتان به ارمغان می آورد .
پس از جستجوی انواع وسایل با حرف آغازین گوناگون شما لیستی از وسایل منزل را در اختیار دارید . گزینه های زیر را شما را به این مهم هدایت می کند . 

 ۱- در هر دسته کوچکترین عضو را نام ببر .
به عنوان مثال در لیست اقلام حرف " ب" فرزند شما به برنج و در لیست اقلام حرف " ک "  به کبریت اشاره می کنید .

۲ - در هر دسته بزرگترین عضو را نام ببر .به عنوان مثال فرزندتان در لیست اقلام حرف " م " به میز و در لیست اقلام حرف " ک " به کمد اشاره می کند . 

۳ - با کدامیک از اعضای گروه میتوان آش درست کرد .
به عنوان مثال لیست حرف " ک " را در نظر بگیرید . ( کاسه ، کتاب ، کبریت ، کمد ، کلم ، کابینت ، کامپیوتر ، کرسی و ... ) فرزندتان با تحلیل هر یک از داده ها و مقایسه ان ها با یکدیگر گزینه ی مناسب تر را پیدا کرده و بیان می کند . در این بین ممکن است که دست به ابتکار زده و مثلا به آش کتاب اشاره کند و این بازی با شادی و خنده ی بیشتری دنبال شود .

۴ - کدامیک در خانه ی مادر بزرگ وجود دارد ؟

کودک با کمک گرفتن از حافظه ی خود بین اقلام یک گروه ممکن است به نام چند شیئ اشاره کند .

۵ - کدامیک از موارد زیر را اگر سبز بود بیشتر دوست داشتی ؟به عنوان مثال در لیست حرف " ن " مواردی مانند نان ، نمکدان ، نوار کاست ، نمک و ... را در نظر بگیرید . کودک شما از بین این موارد یکی را انتخاب کرده و ذکر می کند .
بقیه گزینه ها را دنبال کنید .

۶ - کدامیک با نشستن فیل بر روی آن باز هم به حالت قبل باقی می ماند ؟
۷ - از کدام شی دوست داری بیشتر از ده تا داشته باشی ؟
۸ - کدامیک از موارد را می توانی با خود به مدرسه ببری ؟
۹ - خوشمزه ترین مورد در هر گروه را مشخص کن .
۱۰ - در هر گروه کدام شی را به دوستت هدیه می دهی ؟
۱۱ - برای شست و شوی کدامیک از موارد از ماشین لباسشویی استفاده می کنیم ؟
۱۲ - کدامیک از موارد را می توانیم در یخچال نگهداری کنیم ؟
۱۳ - ...

منبع: خانه دانش آموزان بندر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی