ذریه طیّبه

رب هب لی من لدنک ذریة طیبه

ذریه طیّبه

رب هب لی من لدنک ذریة طیبه

ذریه طیّبه

من حجاب را دوست دارم.

تغذیه زنان باردار
مادران آبستن از نظر تغذیه سالم و حلال و استفاده از انواع میوه ها و سبزیهاى خوردنى و مفید مى توانند بطن خود را محل پرورش فرزندان سعادتمند و سالم و خوشبخت قرار دهند.
غذاهاى فاسد و نوشابه هاى الکلى براى زنان آبستن فوق العاده مضر و خطرناک مى باشد، زیرا الکل صرفنظر از مسمومیتى که ایجاد مى کند ویتامینهاى غذاى مادر و جنین را مى سوزاند و ویتامین مورد نیاز آنانرا از بین مى برد. در نتیجه فرزند ناقص الخلقه و معیوب به دنیا مى آید.(45)
مادر شایسته به دور از تمایلات نفسانى ، باید از غذاهاى نامناسب اجتناب نماید لذا از خوردن غذاهاى مانده و فاسد مخصوصا غذاهاى گوشتى کهنه بپرهیزد چرا که غذاهاى فاسد و مانده ، پوست بدن و صورت بچه را کدر و تیره مى نماید و تولید مسمومیت نیز مى کند(46) مطمئنا هر غذائى که به جسم جنین یا کودک مضر بوده ممکن است بعضى غذاها به روح و روان او نیز زیان و ضرر برساند.
مادر: سلامت جسم و روح و روانم را با مشتهیات و تمایلات نفس اماره و خطاکاریهایت تهدید مکن و با مسامحه کاریها و تنبلیها در تهیه غذاى سالم و مقوى و متنوع ، با خوردن غذاهاى حاضرى و کالباس و سوسیس و همبرگر و دیگر غذاهاى فاسد و مشتبه و غیر حلال و غیر بهداشتى در حالت حمل من فرزند، به سعادت و خوشبختى و استعدادهاى خلاق به پیشرفتها و موفقیتهاى معنوى و مادى من لطمه و صدمه نزن .


نقش خرما در حلم و تقواى کودک
غذا و آب و میوه ها و تمامى ماءکولات و مشروبات ، در ساختار وجود انسان نقش حیاتى دارد و براى هر نوع از خوردنیها و آشامیدنیها اثر وضعى خاص ‍ مى باشد مثلا براى خرما و رطب یک اثر وضعى ویژه اى ذکر کرده اند پیامبر اسلام مى فرماید:
اطعموا المرئة فى شهرها الذى تلد فیه التمر فان ولدها یکون حلیما تقیا.(47)
بر زن باردار در ماهى که در آن وضع حمل مى کند خرما بخورانید زیرا فرزند او بردبار و پرهیزکار خواهد شد.
بنابراین اگر اثر وضعى هر میوه اى را بپذیریم بناچار تاءثیر روحى و روانى و معنوى آنرا نیز پذیرا باشیم ، همینطور اثرات وضعى هر ماءکول و مشروب حرام و حلال را به ناچار باید بپذیریم .
تغذیه سالم - فرزند سالم
در شبى که مى خواهید تولید مثل نمایید، باید غذاى شما کامل و مخصوصا داراى ویتامین (E) باشد.(48)
عده اى از کودکان در روزهاى اول عمر مبتلا به زخمهایى مى شوند که ، آنها را اگزماى کودکان و یا رشکا مى گویند. این زخمها به قدرى دیر معالجه مى شود که پدر و مادر طفل را معذب و خسته مى نماید، این زخمها نتیجه سوء تغذیه مادر هنگام آبستنى است ، چنانکه مادر هنگام آبستنى ادویه تند، مثل فلفل زیاد بخورد، یا مثلا، در خوردن خردل یا دارچین افراط نماید، نوزاد او مبتلا به (اگزما) مى گردد.(49)
لکنت زبان ، نقصى است کودک از بطن مادر با خود مى آورد
از میوه ها و سبزیهاى که ویتامین (ب) دارند، درمان قطعى لکنت زبان مى نماید و مادرى که در ایام حاملگى از این نوع از میوه و سبزیهایى که ویتامین (ب ) دارند، استفاده نماید، نوزادش زود زبان باز کرده و لکنت زبان پیدا نخواهد کرد.(50)
بنابراین لکنت زبان یک نقیصه بسیار بزرگى است که کودک از مادر و سوء تغذیه او در زمان حمل به یادگار دارد.
وظائف مادر در دوران باردارى
زن باردار و مادر آینده ، زنى است که ، امانت بزرگى را حمل مى نماید و بنا دارد که امانت الهى یعنى فرزندش را حفظ و حراست نموده و با سلامت روحى ، جسمى و روانى به دنیا بیآورد.
از وظایف پدر است که محیط امن و سالمى را براى همسر و فرزندانش ‍ فراهم سازد و شرایط مناسب و خوبى جهت همسر باردار خویش به وجود آورد و با حفظ و حراست و پاسدارى از همه ابعاد اخلاقى ، تربیتى و بهداشت کودک آینده خویش بکوشد و از آوردن غذاهاى حرام و مشتبه و مشکوک و فاسد و آلوده پرهیز نماید وظیفه شوهر است که محیط خانه را از موسیقى و صدا و تصویر حرام و مشتبه پاک و از گناه دروغ و غیبت ، فحاشى و سخن چینى و هر حرام دیگر پاک سازى نماید تا همسر باردار او امانت خویش را به سلامت حفظ نموده و فرود آورد.
تغذیه حلال و پاکیزه
تغذیه حلال ، غذاى پاک و سالم و گوارائیست که شخص مؤ من و متعهد براى تغذیه خود و اهل و عیال و اولاد خویش فراهم مى سازد و این خود مسئولیت بزرگى است که پدر، شوهر، و یا رئیس یک خانواده آنرا بعهده گرفته است .
از امام باقر (علیه السلام ) مى پرسند از قول خداى تعالى که فرمود:
فلینظر الانسان الى طعامه ...
پس باید انسان به غذاى خویش بنگرد. یعنى چه ؟
حضرت باقر العلوم (علیه السلام ) در جواب فرمود:
علمه الذى یاخذ عمن یاءخذه (51)
یعنى بداند که از چه راهى و از چه کسى غذایش را گرفته است .
مسئله تغذیه در اسلام فوق العاده اهمیت دارد. مخصوصا تربیت نسلها مرتبط و وابسطه ، به تغذیه و تربیت صحیح کودکان مى باشد.
نقش تاءثیر پذیرى حلال و حرام در کودک :
مادر، در دوران حمل موظف است به حلال و حرام و سلامت و فساد غذاى خود دقت نظر و توجه داشته باشد و شکم خود را از غذاهاى حرام و فاسد و نامناسب پر نکند. که تا در نتیجه خود و مخصوصا جنین و فرزند او در شکم از سوء آثار و واکنش زشت و بد آن غذاها در امان باشد در فلسفه حلال و حرام ماءکولات و مشروبات و اینکه چرا بعضى غذاها و چیزها حلال و طیب و طاهر است و بعضى دیگر حرام و خبیث و ناپاک است . حضرت امام رضا (علیه السلام ) مى فرماید:
ان الله تبارک و تعالى لم یبح اکلا و لا شربا الا لما فیه المنفعة و الصلاح و لم یحرم الا ما فیه الضرر و التلف و الفساد.(52)
خداوند هیچ خوردنى و آشامیدنى را حلال نکرده است مگر آنکه نفع و صلاح بشر در آن بوده و هیچیک را حرام نکرده است مگر آنکه مایه زیان و فساد باشد.
پدر، مادر، در صورتیکه به سعادت و خوشبختى من فرزندت مى اندیشى از کل خوردنیها و آشامیدنیهاى حرام و مشتبه پرهیز کن و بدینوسیله به سلامت جسم و روح و روان خود و کودکانت رحم کن و به ما خدمت نما.
چرا بعضى از کودکان قسى القلب اند؟!
هر حلال و حرام در دین و شریعت فلسفه اى دارد، و بر معیار خیر و شر و یا بدیها و خوبیها، پى ریزى و استوار گشته است ، و مسلم است که مشروبات الکلى سکر آور و مست کننده است و زیان و ضررش را در جسم و روح و عقل مى گذارد و حتى در ژن وجود او اثر منفى خود را مى گذارد.
خوردن خون همین طور آثار سوء را در جسم و فکر و جان بشر و در نطفه و ژن انسان به وجود مى آورد حضرت رضا (علیه السلام ) در فلسفه حرمت شرب خود و اختلالاتى که در روح و روان آدمى بجاى مى گذارد چنین مى فرماید:
...و یسى ء الخلق و یورث القسوة للقلب و قلة الراءفة و الرحمة و لایؤ من ان یقتل ولده و والده .(53)
.... و خوردن خون آدمى را بدخلق نموده و قساوت قلب مى آورد و عطوفت و مهربانى را کم مى کند تا جایى که خونخوار چنان خطرناک نا امن مى شود که ممکن است فرزند خود را بکشد و یا دستش به خون پدر آلوده گردد.
مادرم واکنش و عکس العمل زشت نوشیدن و خوردن هر نوع خون ، چه خون انسان باشد، یا خون حیوان ، وقیح ترین و زشت ترین اثر را در روى فکر، عقل ، روح ، و چشم من فرزندت که در شکم تو پرورش مى یابم خواهد گذاشت و به قساوت قلب گرفتارم خواهد نمود الحال تو اى مادر، بمن فرزندت ترحم کن و مرا بقساوت قلب و سیاهدلى گرفتارم مکن .
یهودیان در ذبح حیوانات سنت خاصى دارند که معتقدند خون حیوانات را با سر بریدن آن نباید از دست داد بلکه به خوردن خون حیوانات علاقمندند، لذا مى توان گفت که از خوردن خون از قساوت فوق العاده در دنیا برخوردارند و به قساوت و خونریزى و خباثت خو کرده اند.
این است واکنش و عکس العمل خونخوارى و آثار شوم آن .
علت ارتعاش و لرزش دست و پا؟!
چرا بعضى از انسانها مروت و انصاف خود را منهدم نموده و بر گناهان بزرگ تجرى پیدا مى کنند؟
امام باقر (علیه السلام ) فرمود:
ان مدمن الخمر کعابد وثن و یورثه الارتعاش و یهدم مروته و تحمله على التجسر على المحارم من سفک الدماء و رکوب الزناء.(54)
دائم الخمر مانند بت پرست است ، کسى که به طور مداوم و پى گیر، مى گسارى کند مبتلا به رعشه مى شود، سجایاى اخلاقى و مروتش نابود مى گردد شراب چنان آدمى را در گناه ، جسور مى نماید که ، از هر خونریزى و قتل و حتى زناى با محارم باک ندارد.
همه نارحتى هاى ناشى از لرزش اندام ممکن است از شرابخوارى نباشد ولى بعضى از لرزش ها و حرکت هاى دست و پا ممکن است در پیرى و ناتوانى از اعتیاد به شرابخوارى و میگسارى باشد و یا ممکن است در ژن و نطفه آدم شرابخوار و الکلیست نقش لرزش اندام را براى کودک یه یادگار بگذارد.
انصاف دهید، آیا تنها بیمارى رعشه و لرزش دست و پا یا تمامى بدن در دوران پیرى براى فلسفه حرمت مسکرات و مشروبات الکلى کافى نیست ؟!!!
آیا بیمارى روحى و انهدام و نابودى مروت و عواطف انسانى و جسارت و تجاوز به محارم و خونریزى و زنا و صدها کار زشت و فواحش دیگر براى علت حرمت شراب کافى نیست ؟!!!
آرى ، عوارض جسمانى و بیماریهایى که خوردن مسکرات به وجود مى آورد، در لابراتوارها اندازه گیرى و مشخص شده و خواهد شد، اما خوردن و آشامیدن غذاهاى حرام و ایجاد بیماریهاى روحى و صفات ناشایستى که به علت استفاده از محرمات براى انسان به وجود مى آورد، در دستگاههاى دقیق پزشکى و لابراتوارها قابل اندازه گیرى نمى باشد، پس اى مادر! اى پدر! از استفاده الکل و شراب بخاطر حفظ و حرمت دین تاءمین سلامتى خود و فرزندانتان جدا پرهیز نمائید. با این بیان که علم و دانش در صدد درمان دردهاست و فقه شیعى و احکام الهى بشدت بشریت را از کل محرمات بازداشته و از کارهاى زشت و قبیح بدور نگه مى دارد. و این خدمتى براى بشریت است .
انبیاء در صدد پیشگیرى از بیماریها و ناملایمات جسمى و روحى و اخلاقى بشرند، علم جلوى جنایت را نمى گیرد، یعنى ، هرگاه قتلى و سرقتى و خیانت بر اموالى به وجود آید، دانش بشر در حل و فصل کارهاى جزایى ، کیفرى و حقوقى اقدام مى کند، اما انبیاء تلاش مى کنند مردم را از جنایات باز دارند و طرح و برنامه هاى دینى و اخلاقى و تربیتى بدهند که آدمى بیمار نشود و خیانت نکند و از بدیها سخت بدور باشد.
با این تحلیل نیاز بشر به دین و به وجود انبیاى الهى و پیشوایان معصوم بمراتب بیشتر مى گردد، علم و پیشرفتهاى علمى و ایدئولوژى صنعتى و تکنیکى فقط جنبه چاره کننده و درمان کننده دارد نه باز دارنده . علم بررسى مى کند که ، مثلا نوعى شیر خشک و غذاى مصنوعى براى کودک مفید و خوب است ، غذاهاى غیر طبیعى و ساختگى و محصولى از کارخانجات تولیدى که صاحب آن یهود باشند و یا مسیحى و یا ادیان و مذاهب دیگر، و یا اصلا لامذهب و هر چیز دیگر... زیانهاى جسمى هم ندارد و بسیار هم به ظاهر مفید است و بچه در ظاهر امر، بیمار هم نمى گردد و از حلاوت و زیبایى خوبى نیز برخوردار مى شود و رشد جسمى خوبى هم پیدا مى کند و مواد پروتئینى و دیگر مواد لازم را هم دارد اما از آن طرف ممکن است ، این غذاها از شیر خشک و یا از شیر حیوانى چون میمون ، خوک ، گراز و خرس ‍ و...گرفته شده باشد و آثار زشت و خلق و خوى حیوانى و آثار درندگى و.... در بچه باقى بگذارد، این را چه کار کنیم چگونه علاج نمائیم علم به آن کارى ندارد.
اما زمانى که جنایات ، قتل ، اختلاس ، احتکار، رشوه خوارى ، کم فروشى ، گران فروشى بیماریهاى جدید و لاعلاج چون سرطان ، ایدز و...که موجب اختلال و نزاع و آشوب و تشنج در جامعه بشرى بوجود بیاورد و ممکن است بازارهاى جهانى را فلج گرداند و اقتصاد را در دنیا بهم بزند، و افکار ارواح بشر را متلاطم گرداند که همه این جنایات معلول سوء تربیت اعمال بشر نادان و تغذیه ناسالم و غیر حلال مى باشد و همان غذاها و تربیتهاى ناروائیست ، که ساخته دست بشر است و براى آینده بشر و زندگى صحیح او هیچ تدبیرى نشده است آنگاه فریادش بلند مى شود و لب به انتقاد و اعتراض مى گشاید و بکائنات فحش مى دهد که این نوع بیماریها را انسان از کجا آورده و چرا در جامعه فوق تمدن و با همه تکامل و ترقى باز مانده و احساس عجز مى کند؟! که زیان آن را از بیماریهاى جسمى بزرگتر و مهمتر تلقى مى کند، اینجاست که بشر مترقى و پیشرفت کرده و با همه تکنیکها و لابراتوارها حیران مى مانند و نمى فهمند چه کنند و چه چاره اى بیندیشند!
به عنوان مثال ، دانش روز خوب تشخیص داده که بیمارى ایدز مثلا از همجنس بازى ها و بیمارى سوزاک و سفلیس از زنا و آمیزش و مقاربت هاى حرام و نامشروع و آلودگى ها و ناپاکى ها و انواع آلودگیهاى دیگر به وجود مى آید که منشاء این مفاسد را اسلام حرام و ممنوع معرفى کرده است .

متاءسفانه دانشمندان با علم و اطلاع و انواع بیمارى هاى آمیزشى، بیشتر آلوده مى گردند و به مفاسد اخلاقى و گناهان زیادترى دامن مى زنند و هیچ توجهى به عواقب بعدى آن ندارند.
عوامل زیبائى یا زشتى کودک ؟!
با توجه به روایات اسلامى و نظریات پزشکان و پیشرفت علوم و تکنیک امروزه ثابت شده که غذا نقش مهمى در زشتى و هم در زیبایى کودک دارد. در این مورد به چند حدیث از ائمه (علیه السلام ) توجه مى نماییم :
الصادق (علیه السلام ) نظر الى غلام جمیل و قال : ینبغى ان یکون ابو هذا اکل سفر جلا لیلة الجماع .(55)
امام صادق (علیه السلام ) در رهگذر بچه زیبایى را دید و فرمود: شایسته است ، که پدر این کودک در شب همبسترى میوه به خورده باشد.
و در روایتى دیگر امام صادق (علیه السلام ) فرمود:
و اطعموا حبالاکم فانه یحسن اولادکم .(56)
میوه (به ) را به زنان باردار بخورانید، اطفال شما زیبا مى شوند. با این دستورالعمل معلوم مى گردد که زیبائیها و زشتیهاى کودک مى تواند به دستور پدر و مادر باشد.
زیبائیها و زشتیهاى کودک از کیست ؟!
بوعلى سینا حکیم بزرگوار، زیبائیها و زشتیها و هرگونه نواقص خلقت را به والدین نسبت مى دهد ودر کتاب (قانون) چنین مى گوید:
1- یکى از عوامل تکوین قوه اى است که از همان آغاز، در (منى) موجود است که شکل دادن و تکامل جنینى به عهده آن است ، این قوه در کار خود کوتاه آمده است .
2- نقص و بدترکیبى ممکن است به علتى در موقع جدا شدن از رحم پیدا شده باشد.
3- شاید قنداق کردن و به دست گرفتن طفل علت بد ترکیبى باشد.
4- گاهى عامل بدترکیبى و بد شکلى ، خارجى است مانند افتادن و ضربه خوردن .
5- ممکن است طفل قبل از سخت شدن و نیرو یافتن اندام ، حرکتهایى کرده است که موجب کج و کولکى بدن شده است .
6- بیماریهایى مانند جذام ، سل ، تشنج ، سست اندامى و تمدد و جابجائى اعضاء.
7- فربهى مفرط و یا لاغرى بیش از اندازه .
8- ممکن است علت بد شکلى ، ورمها و شاید هم هنگام وضع (حمل ) باشد.
9- بد شکلى گاهى بر اثر زخم و قرحه ههایى است که ممکن است اثر بد بجا گذاشته باشد.(57)
هرگونه عوامل زشتى و زیبائى با والدین خاصه با مادر است .
بنابراین ، هر یک از این عوامل موجب بدترکیبى و بدشکلى مى شود، امام مهمترین عوامل زشتى چهره و بدشکلى بر اثر سوء تغذیه است . خوردنیها و نوشیدنیهاى مانده و کهنه شده و نامناسب دیگر در نطفه پدر و مادر و جنین آثار زشت و ناهنجارى را بیادگار خواهد گذاشت . بنابراین ، زشتیها و زیباییها و کوتاهى یا بلندى قد و موزونى و ناموزونى قامت فرزند غالبا از طریق وراثت سپس تغذیه والدین بوجود مى آید.
بنیانگذار زیبائى نسلها والدینند
آیا انسان همانند همه موجودات وابسته به نظام تکوینى عالم است ؟ قانون وراثت پاسخگوى این سؤ ال است .
اگر خواهان فرزند زیبا و باطراوت و باذکاوت و نابغه باشید بناچار، همسرى دارى اوصاف شایسته و زیبائى خاص مورد نظر، انتخاب نمائید، و سپس از راه تغذیه سالم و استفاده از میوه هاى مناسب فصل به خواسته هاى خود خواهید رسید، حاصل اینکه قانون وراثت نقش خود را ایفا خواهد کرد.
سخنى از امیرمؤ منان على (علیه السلام ) دلیل بر حقیقت مطالب فوق الذکر است که فرمود:
جمیل المقصد یدل على طهارة المولد.(58)
مقصد زیبا دلیل پاکزادگى و زیبائى است .
جمال و زیبائى مقصد یعنى همسر جمیله و زیبا، شما را به پاکى و آراستگى مولد و فرزند زیبا دلالت و هدایت مى نماید بلى زیبائى خواست هر انسان است و فطرة هر انسانى خواهان آن مى باشد.
ان الله جمیل و یحب الجمال ،
خداوند مظهر تام و تمام زیبائى و جمال است و زیبائى را نیز دوست مى دارد.
همسر زیباى شما مادر فرزندان زیباى آینده شما خواهد بود، زیبایى او منتقل به فرزند شما خواهد شد. همین طور زیباییهاى چشم بادامى و ابروى کمانى و پیوسته و بینى قلمى و متناسب و لبهاى یاقوتى و قشنگ و صورت و گونه هاى سرخ و... به فرزند انتقال مى یابد، بنابراین ، اگر بخواهید فرزندان زیبا و خوش قد و قامت و شایسته داشته باشید در کنار دیانت و تقوا به جمال و زیباییهاى خدا داده همسرتان که مادر یا پدر فرزندان آینده شما هستند، توجه بیشترى داشته باشید.
ناگفته نماند که به ندرت از والدین بدقیافه و کریه و سیاه پوست و ممکن است فرزندانى زیبا و صاحب جمال و خوش قد و قامت به وجود آیند، که آن نیز از تبحر و تخصص این والدین است ، چرا که با غذا و انتفاع از میوه هایى چون گلابى ، به ، سیب و بعضى گیاهان داروئى مى توان در اوقات مضاجعت ، و همبسترى بویژه دوران حمل ، و رضاع و دوران طفولیت ، زشتیهاى وراثتى از والدین را به زیبائى تبدیل نمود. بنابراین ، زن و مرد نازیبا و بدقیافه و بد قد و قامت از داشتن فرزندان زیبا نباید تا امید باشند، بعلت اینکه آنها مى توانند با علل و عوامل خارجى و با تغذیه خوب و مناسب ، به فرزندان زیبا و نمکین دست بیابند.
پس علل و عوامل زشتى و نازیبایى کودک را باید به پاى پدر و مادر گذاشت چون غالبا هرگونه نقص عضو و معایبى را که کودک از مادر هنگام تولد به همراه مى آورد، از یکى یا از هر دو (پدر و مادر) مى باشد، چرا که ، در حین همبسترى در حال مستى ، ترس و تشویش و یا کامگیریهاى نامشروع که تواءم با وحشت و دلهره است ، در نطفه تاءثیر ناهنجارى مى گذارد. تمام این عوامل و واکنشها در کودک مظلوم که چنین والدین ستمکار با چنان حالاتى تکون یافته و به دنیا مى آید، موجب مى شود که کودک با نواقص جسمى و روحى متولد شود و بزرگ گردد و به یک عضو فاسد و عاطل و باطل در جامعه تبدیل شود. همچنین زشتیها و نابسامانیهاى جسمى و زننده و قبیح کودک ، اثر وراثت یا سوء تغذیه مادر و یا بیماریهاى تالاسمى و یا ازدواج فامیلى والدین است ، که براى تمامى عمر، کودک را علیل و بیمار و ناقص نموده و طفل را در نزد دوستان و همکلاسیها و همکار و همسر، شرمسار و متاءثر مى نماید. بویژه در امر ازدواج گاهى به قدرى عاجز مى گردد که ، پست ترین کسى حاضر نیست با او ازدواج نماید.
بنابراین ، ثابت شده است که بالاخره ، زشتیها و زیباییها، اندامهاى موزون و ناموزون ، سلامت و بیمارى ها، از پدر و مادر نشاءت مى گیرد، و از راه اسپرم و اوول به وسیله ژنها و کروموزومها به فرزندان منتقل مى گردد و احیانا عقده حقارت و خود کم بینى به وسیله نقص عضو و دیگر معایب در آنها پدید مى آورد تا جایى که گاهى آنها را به بیماریهاى روانى گرفتار مى نماید افراد ناقص الخلقة ، یعنى ، افرادى که از کودکى معلول جسمى و یا عقلى و یا نقص عضو دارند، همواره این کمبودها در آنها موجب شده است که خود را در میان همنوعان خویش زبون و خوار و ناتوان ببینند و احساس کنند مانند کودکى که بر اثر فلج یک دست ، و یا یک پا، پیوسته در جمع کودکان دیگر نتوانند به طور برابر همبازى شوند و یا در بازى آنان شرکت کنند.
معایب جسمى و روانى کودک ؟!!
کودکانى هستند که از ضعف مفرط و نقص عضو بدنى و روانى بشدت در عذابند نقص عضو بدنى شامل خیلى چیزها مى شود، از یک لکه کوچک در صورت یک دختر جوان و زیبا، یا کجى استخوان بینى ، یا کجى پا، و یا معایب ستون فقرات و یا شش انگشتى ، و یا کورى مادرزادى ، و یا منگل بودن کودک ، و یا زشتیها و ناهمواریهاى قد و قامت و امثال آن انسان را از اول تا آخر عمر زیر فشار عقده حقارت ، عذاب روحى و شکنجه روانى مى دهند، و حتى کار او گاهى به دیوانگى و بیمارى روانى و حتى گاهى انتحار و خودکشى مى انجامد(59)
آرى ، زشتى و نازیبایى موجب شرمسارى انسان مى گردد، به عنوان نمونه به داستانى در این مورد توجه نمایید:
جاحظ یکى از مردان تحصیل کرده و دانشمندى است که در قرن سوم هجرى مى زیسته ، که کتابها و آثارى هم از وى به جا مانده است . وى مردى زشت رو و قبیح المنظر بوده است . او به خاطر دشمنى با امیرالمؤ منین (علیه السلام) مورد حمایت خلفاى عباسى قرار گرفته بود.
جاحظ روزى به شاگردان خود گفت : در تمام دوران زندگى هیچ کس مانند یک زنى مرا شرمسار و خجلت زده نکرده است، روزى در رهگذر با زنى برخوردم ، وى از من خواهش کرد همراه او بروم ، مرا به در دکان یک مجسمه ساز برد و مرا به صاحب دکان نشان داد و گفت : مثل این شیطان!
این کلمه را گفت و رفت ، من متحیر ماندم ، وقتى زن مرا ترک کرد و رفت از صاحب دکان سؤ ال کردم قضیه چه بود و این زن چه گفت ؟!
مجسمه ساز جواب داد: این زن به من سفارش داده بود، مجسمه شیطانى را براى او بسازم ، به او گفتم من که صورت شیطان را ندیده ام تا شکل او را بسازم ، تا اینکه امروز شما را نزد من آورد و گفت : مجسمه شیطان را مانند قیافه شما بسازم .(60)
این زشتى و وقاحت شکل و قیافه و تیرگى و سیاهى را جاحظ از پدر و مادرى زشت رو و بدقیافه از راه ژن و کروموزوم ها کسب کرده و به دست آورده است ، که یکى از والدین اگر با یک زیبا روى سفید چهره خوش قیافه ازدواج مى کرد. ممکن بود بیست و پنج در صد تا پنجاه درصد، زشتیهاى موروثى خود را در فرزند آینده اش تبدیل به سفیدى ، ملاحت و زیبائى مى کرد، چرا که ژن در انتقال اوصاف و اخلاق ، و نژاد سیاه و سفید نقش ‍ بسزائى را دارد بنابراین پدرم ، مادرم ، زشتیها و زیبائهایم وابسته به شما و موروثى شما والدین است .
عوارض پرخورى و پرخوابى
پرخورى و پرخوابى مادر آبستن ، ممکن است انحطاط فکرى و بیماریهاى جسمى و تخذیر روحیات خود و کودکش را فراهم سازد و علل و بیماریهاى بیشترى آینده کودک او را تهدید نماید بنابراین والدین مسئول و متعهد توجه خاصى براى تغذیه خود در بهسازى جنین و فرزند خود داشته باشند و حتى برنامه و اندازه گیرى منظمى در رابطه با خواب و خوراک مادر رعایت شود.
امام على (علیه السلام ) در فساد نفس و زیان و ضرر با پرخورى و پرخوابى چنین گوشزد مى نماید:
کثرة الاکل و النوم تفسدان النفس و تجلبان المضرة (61)
زیاد خوردن و زیاد خوابیدن باعث فساد و تباهى مزاج و ایجاد بیماریها و عوارض زیانبارى را فراهم مى سازد. که در فوائد کم خوردن مى فرماید:
قلة الاکل یمنع کثیر من اعلال الجسم .(62)
کم خورى مانع از انواع بیماریهاى جسم مى گردد.
پیشرفتهاى علمى و تکنیک عصر حاضر در تغذیه سالم موجبات سهولت و آسانى زندگى بشریت را فراهم ساخته راهها را کوتاه ، بیماران (صعب العلاج ) را درمان ، و رفاهیات جوامع بشرى را فراوان کرده است بلى از راه تکنیک و دانش پیشرفته از چوب جنگل بیش از دویست نوع غذا تهیه و به بازار مصرف ارائه شده است ولى با تبدیل طبیعیات و نعمتهاى الهى به صنایع غذائى دنیاى امروز، مصنوعى بودن اغذیه و با مخلوط بمواد شیمیائى ، نفتى و سایر افزودنیهاى مجاز...!!! دیگر مى باشد بیماریهاى جنون گاوى در انگلیس که بعلت سوء تغذیه و یا تغذیه غیر مجاز گاوها، و... موجب چنین بیماریهایى کشنده و نابود کننده گاوها و بشریت شده است و... و مسموم کردن گوشت لاک پشتهاى دریائى براى نجات و جلوگیرى از انقراض نوع این حیوان از دست آنهائى که لاک پشت مى خورند و به بد یا خوب بودن و حلال و حرام آن هیچ توجهى ندارند. و....وابسته به صنایع غذائى دنیاى تکنیک و عصر اتم و پیشرفته است . اما شما مسلمانان متعهد و مؤ من ، شما خانواده هاى نجیب و اصیل ، خود و فرزندانتان را از غذاهاى بازار و خصوصا فرآوردهاى غذائى شرکتهاى غربى و شرقى چندان اعتماد نکنید و اصلا اطمینان ننمائید و این غذاهاى آلوده را مورد استفاده خود و خانواده محترم خود قرار ندهید یعنى سعى کنید از غذاهاى طبیعى و سالم و دور از مواد شیمیائى و مشکوک و مشتبه استفاده نمائید و از زندگى سالم و تغذیه حلال بهره مند گردید. غذاى سالم مسلم است که موجبات سلامت جسم انسان را فراهم مى سازد. امام على (علیه السلام ) فرمود:
بالصحة تستکمل اللذة (63)
به سبب صحت و تندرستى لذت هاى انسان کامل مى گردد.
و آدمى که از غذاى سالم و حلال تغذیه کند هم لذت او کامل مى شود و هم استعدادهاى خلاق و هوش و ذکاوت فوق العاده و سرشار بدست مى آورد.
در استفاده از غذاهاى سالم و مخصوصا سبزیجات خوردنى ، در روایتى از حضرت رضا (علیه السلام ) این توصیه را بجان و دل مى خریم که آن حضرت در سر سفره نشسته بود به خادمش فرمود:
اما علمت انى لا اءکل على مائدة لیس علیها خضراء فاءت بها.(64)
آیا ندانستى که من از سر سفره اى که در آن سبزى خوردنى نباشد غذا نمى خورم برو و سبزى بیاور.
خادم سبزى تهیه کرد و آورد و امام رضا (علیه السلام ) غذا را با سبزى میل فرمود: در اهمیت این مسئله مى دانید که امام (علیه السلام ) اطلاع کافى از خواص و ویژگیهاى غذا و مفاد و آثار غذاها، دارد و علم و آگاهى دقیقتر حضرت امام به آثار و فوائد غذاها و سبزیجات خوردنى درسى براى ما پیروان آن حضرت مى باشد.
اخطار به مادران باردار از داروهاى شیمیایى
اجتناب از داروهاى شیمیایى که خود ایجاد بیماریهاى فراوان جنبى مى نماید و توسط پزشکان هم گوشزد شده است . امام رضا (علیه السلام ) در این باره مى فرماید:
لیس من دواء الا و هو یهیج داء
هیچ دوایى نیست ، مگر آن که مرض را (در آدمى ) تهییج مى نماید و بیمارى و عارضه دیگرى ایجاد مى کند.
بنابراین، با استفاده از انواع سبزیها و خوردنیها و آشامیدنیهاى طبیعى و حلال مى توان جلوگیرى از خیلى از بیماریها و علل و عوارض آن را گرفت ، به ویژه مادرانى که در دوران حمل و باردارى هستند، باید از خوردن هر نوع دارو در حد امکان پرهیز نمایند تا از عوارض جنبى داروهاى شیمیایى در روح و جسم خود و مخصوصا فرزندى که در رحم دارند در امان بمانند.
خطابم به تو اى پدر، اى مادر، با استفاده از مواهب طبیعت نعمتهاى الهى و ماءکولات و مشروبات سالم و بى نقص و عیب و حلال و پاکیزه نسبت به سلامت جسم و روح خود خدمت نمائید و در حفظ الصحه و بهداشت جسم و روح خود بکوشید تا من ، پسر یا دختر شما نیز از سلامت روح و جسم سالم شما والدین بهره مند و برخوردار باشیم .

برگرفته از کتاب پدر، مادر، معلم مرا خوب تربیت کن، سید حسین موسوی راد لاهیجی



منابع:

45- اعجاز خوراکیها ص 175.
46- اعجاز خوراکیهاص 175.
47- مکارم الاخلاق ص 88.
48- اعجاز خوراکیها، ص 153 - 154.
49- اعجاز خوراکیها، ص 175.
50- اعجاز خوراکیها، ص 175.
51- سفینة البحار ج 2، ص 84 ماده طعم .
52- مستدرک الوسایل ج 3، ص 71.
53- بحار، ج 14، ص 771.
54- بحار، ج 14، ص 772.
55- مکارم الاخلاق ص 88.
56- مکارم الاخلاق ص 88.
57- قانون ، بوعلى سینا، ج ، ص 246.
58- المعجم المفهرس لالفاظ غرر الحکم جلد 3، ص 3172.
59- اقتباس از کتاب عقده حقارت ، ص 12.
60- تتمة المنتهى ، ص 370.
61- فهرست غررالکم ص 14.
62- فهرست غررالکم ص 14.
63- غرر الحکم و دررالحکمص 4228.
64- مکارم الاخلاق ص 90.
65- وسائل الشیعه ، ج 5، ص 115.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی