ذریه طیّبه

رب هب لی من لدنک ذریة طیبه

ذریه طیّبه

رب هب لی من لدنک ذریة طیبه

ذریه طیّبه

من حجاب را دوست دارم.

امروز فرزند آوری جهاد است. اراده خدا بر این تعلق گرفته که قوم برگزیده ی خود را از میان کسانی انتخاب کند که برای خدا بچه می آورند.

در روایات ائمه معصوم سلام الله علیها به افرادی که بچه دار نمی شوند توصیه هایی شده که ذیل مقداری از آن را می آوریم:

استغفار:

روزى حسن بن علىعلیه السلام از نزد معاویه بیرون شد، یکى از دربانان معاویه، به دنبال حضرت راه افتاد، و گفت من مردى پولدارم که بچه دار نمى شوم ، چیزى به من بیاموز که خداوند به من فرزندى دهد. امام علیه السلام فرمود: بسیار استغفار کن؛ وى بسیار استغفار مى کرد که گاهى به روزى هفتاد بار مى رسید، ده پسر برایش متولد شد. این خبر به معاویه رسید، به مرد گفت: چرا از او نپرسیدى که این سخن از کجا گرفته است؟ بارى دیگر که امام علیه السلام به معاویه وارد شد. مرد همان سوال از او کرد، امامعلیه السلام فرمود: مگر گفته قرآن را نشنیدى که در داستان هود گوید: وَیَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِکُمْ(هود:52) و در قصه نوح گوید وَ یُمْدِدْکُمْ بِاَمْوالٍ وَ بَنینَ(نوح:11).

امام حسن مجتبیعلیه السلام به شخصی که بچّه دار نمی شد فرمودند: "بر تو باد به استغفار". آن مرد زیاد استغفار می کرد تا آنجا که گاهی در روز 700 بار استغفار می کرد، پس صاحب فرزند شد[1]. همچنین امام صادقعلیه السّلام به مردی که بچه دار نمی شد سفارش کردند: سحرها صد بار استغفار کن و اگر هم فراموش کردی قضای آن را به جا بیاور[2].

روزی ابرش کلبی نزد امام محمد باقر علیه السلام گله و شکایت کرد و گفت: فرزند ندارم، به من چیزی بیاموز که صاحب فرزند شوم. فرمود: هر روز و یا هر شب، صد مرتبه خداوند را استغفار کن[3] زیرا خداوند می فرماید: «اِسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ اِنَّهُ کانَ غَفّارا یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْرارا وَ یُمْدِدْکُمْ بِاَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ اَنْهارا».

ابی جعفرعلیه السلام به یکی از اصحاب که صاحب فرزند نمی شد فرمود: هر روز هنگام صبح و شام بگو: «سُبْحَانَ اللَّه» 70 مرتبه، و استغفار کن خداوند عزوجل را 10 مرتبه و 9 مرتبه تسبیح بگو و آن را با استغفار تمام کن که خداوند می فرماید: «اِسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ اِنَّهُ کانَ غَفّارا یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْرارا وَ یُمْدِدْکُمْ بِاَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ اَنْهارا». حاجب این دعا را بخواند و فرزند بسیار پیدا کرد، و بعد از این همواره به دیدار حضرت باقر و صادقعلیهما السلام مى شتافت. سلیمان گوید: من با دختر عمه ام عروسى کردم و این دعا را خواندم ولى فرزند نیامد، دعا را به زنم آموختم، او هم خواند و بچه دار شدیم، و دانستم که اگر زن بخواند بچه دار مى شود، و به کسانى که بچه دار نمى شدند دعا را آموختم و خواندند و فرزندان متعدد پیدا کردند[4].

مردی نزد امام محمّد باقرعلیه السلام از کمی فرزند شکایت کرد و اینکه از زنان کنیز و آزاد، طلب فرزند کرده امّا بچّه دار نشده است و حالا 60 ساله شده است. امامعلیه السلام به او فرمودند: سه روز پس از نماز عشاء و نماز صبح، 70 مرتبه «سُبْحَانَ اللَّه» و 70 مرتبه «اَسْتَغْفِرُ اللَّه» بگو و پس از آن، ذکر خود را با این گفته خدای عزّوجلّ تمام کن:»اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ اِنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یُمْدِدْکُمْ بِاَمْوالٍ وَ بَنِینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ اَنْهاراً» و در شب سوم این اعمال، با همسر خود آمیزش کن؛ به خواست خدا پسری با اعتدال به تو داده خواهد شد. آن فرد این کار را کرد و در کمتر از یک سال نور چشمی به او عطا شد[5].

مردی از کمی فرزند به امام علیعلیه السلام شکایت کرد؛ ایشان فرمودند: اسْتَغْفِرِ اللَّهَ وَ کُلِ الْبَیْضَ بِالْبَصَل؛ استغفار کن و تخم مرغ را با پیاز بخور و در جایی دیگر از امام صادق نقل شده که استغفار کن و تخم مرغ و عسل بخور.



[1] بحارالانوار، ج 101، ص 86

[2] الکافی، ج 6، ص9

[3] بهتر است «أستغفرالله رَبی و أتوب إلیه» بگوید.

[4] مکارم اخلاق، باب طلب فرزند

[5] مستدرک الوسایل الشیعه، ص 121

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی