ذریه طیّبه

رب هب لی من لدنک ذریة طیبه

ذریه طیّبه

رب هب لی من لدنک ذریة طیبه

ذریه طیّبه

من حجاب را دوست دارم.

هوالحکیم

بسیاری از دخترها و خواهران ما در نظام کنونی نمی‌دانند که عظمت زن در مادر شدن است که او بتواند فرزند تربیت کند، دانشمند تربیت کند، عالِم و دانشمند شود برای اینکه فرزندان دانشمند تربیت کنند؛ وگرنه کارمند شدن و وارد جامعه شدن و اینها این کاری است که از هر مردی ساخته است. آن کاری که از زن ساخته است، از عظمت زن، از اینکه او باید مظهر خالقیّت ذات اقدس الهی باشد. آن کار اساسی زن‌هاست که فرمود ما نکاح آوردیم نه ازدواج مصطلح. این ازدواج مصطلح، اجتماع نر و ماده در گیاهان هم هست، در حیوانات هم هست. ما آن را نیاوردیم. «النِّکَاحُ سُنَّتِی» لذا فرمود: «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ» این اصول خانواده را تشکیل می‌دهد که امیدواریم ـ ان‌شاءالله ـ برای نسل آینده و اینکه این خواهران ما، دختران ما، زن‌های جامعه بدانند عظمت زن در مادر شدن است. این نقص نیست که بگویند ما برای کهنه شستن نیامدیم. خیر؛ کهنه شستن ممکن است کسی کارگر بگیرد، اما مادر شدن عظمت است.

در خود روایات هم دارد؛ ملاحظه فرمودید؛ کسی آمده گفت من فلان گناهی کردم؛ می‌خواهم پاک شوم. حضرت فرمود مادر داری که مثلاً به مادر احسان کنی تا آن لغزش‌هایت بخشوده شود؟ عرض کرد نه؛ به رحمت ایزدی رفت. گفت خاله داری؟ عرض کرد بله. گفت به خاله‌ات هم اگر احترام کنی، کارِ مادر است. این عظمت مادر، این مقام شامخ مادری، این صبغه ملکوتی است. فرمود نکاح سنّت ماست؛ اگر کسی این کار را بکند، نصف دینش را حفظ کرده. می‌بینید تفاوت ره از کجاست تا کجا. این نکاح را با چشم فرشته‌ها دارد می‌بیند؛ نه نکاح را به عنوان اجتماع مذکر و مؤنث. این نظام اسلامی آمده زن‌ها را آزاد کرده. آزادی این است که تحصیل آزاد است؛ کمالات آزاد است؛ اما تحصیل برای اینکه مادرِ خوب شود و بتواند فرزندان دانشمند تربیت کند. این نقص نیست و اگر جامعه به لطف الهی باید طوری باشد که این کشور از هر نظر آماده باشد برای ظهور مبارک حضرت و این نظام را حفظ کند از هر خطری و ـ ان‌شاءالله ـ سالماً تحویل وجود مبارک حضرت بدهد، داشتن فرزندان و جوانان با ایمان است.

درس تفسیر آیت الله جوادی آملی 24 دی 92

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی